“只要畏惧我,敬爱我,听我的话,我就会成为你的奴隶?”
微博:LaurenceAnyways-LOFTER

Titanic. 1997.

假如我死了,請你以純粹的力量繼續存活 

If I die, survive me with such sheer force

好讓蒼白和寒冷怒火中燒

that you waken the furies of the pallid and the cold

請閃動你那無法磨滅的眼睛,從南方到南方

from south to south lift your indelible eyes

從太陽到太陽,直到你的嘴歌唱如吉他

from sun to sun dream through your singing mouth

我不希望你的笑聲或腳步搖擺不定

I don’t want your laughter or your steps to waver

我不希望我的快樂遺產亡失

I don’t want my heritage of joy to die.

別對著我的胸膛呼喊,我不在那兒

Don’t call up my person. I am absent

請你像住進房子一樣,住進我的離開

Live in my absence as if in a house

離開是如此巨大的房子

Absence is a house so vast

你將穿行過牆壁

that inside you will pass through its walls

把圖畫掛在純然的大氣之中

and hang pictures on the air

離開是如此透明的房子

Absence is a house so transparent

即便我死了,也將看著你生活

that I, lifeless, will see you, living,

倘使你受苦,親愛的,我將再死一次

and if you suffer, my love, I will die again

——Pablo Neruda《二十首情诗和一支绝望的歌》(1924)

   

评论
热度(513)
  1. 共25人收藏了此图片
只展示最近三个月数据

© Laurence Anyways | Powered by LOFTER